13 April 2010

Luahan Anak JATI sabah



Saya merupakan anak jati negeri Sabah dan masih menuntut di Universiti Malaya. Saya berpeluang untuk balik ke Sabah dalam dua kali setahun. Setiap kali balik ke negeri tercinta ini, semakin banyak usaha pembangunan dan banyak perubahan dapat dilihat. Pusat membeli belah,bangunan-bangunan tersergam tinggi dan lot-lot kedai yang semakin rancak dibangunkan melambangkan betapa hebatnya usaha pembangunan di negeri ini. Namun, di sebalik kerancakan pembangunan ini, masih ada perkara yang mungkin kita terlepas pandang. Perkara ini mungkin disedari oleh sesetengah orang,namun tiada suara yang menyuarakan masalah ini secara jelas. Masalah ini berkenaan dengan kemudahan surau atau tempat solat yang terhad.

Pekan Papar
Seringkali apabila pergi ke pekan Papar ataupun Bandar Kota Kinabalu, antara kesukaran yang di hadapi ialah mencari tempat menunaikan sembahyang. Jika di pekan Papar, perpustakaan awam yang duduknya ditengah-tengah pekan Papar juga tidak mempunyai kemudahan surau untuk para pengunjung. Manakala, kedudukan masjid besar Papar terletak agak jauh dari tempat tumpuan orang. Di kota kinabalu, kedudukan masjid negeri dan masjid bandaraya juga agak jauh dan tidak memungkinkan orang ramai untuk berjalan kaki dari pusat Bandar pergi ke sana untuk menunaikan solat. Selama ini, tumpuan orang menunaikan sembahyang hanya di surau kecil di pusat membeli belah Centre Point. Selain, Center Point kebanyakan plaza atau pusat membeli belah di Kota Kinabalu tidak menyediakan kemudahan surau untuk para pengunjung. 

Masalah ini telah berlaku sekian lama, mungkin pernah disuarakan tetapi tidak ada jalan penyelesaian yang serius di ambil untuk memastikan sekurang-kurangnya di tempat tumpuan awam seperti perpustakaan, pusat membeli belah ada kemudahan surau di sediakan. Masyarakat Sabah masih mempunyai populasi rakyat beragama Islam yang ramai dan seharusnya keperluan umat Islam di Sabah ini di ambil peduli oleh pihak berwajib. 

masjid Al Bara'ah
Saya menyarankan agar kerajaan Sabah mencontohi kerajaan Kelantan dalam menyelesaikan permasalahan ini. Di Kelantan, sebuah masjid letaknya di tengah-tengah Bandar Kota Bharu. Setiap kali waktu solat, azan akan berkumandang dan kedengaran diseluruh bandar. Orang ramai, peniaga berpusu-pusu menuju ke masjid untuk menunaikan solat. Namun, jika membina sebuah masjid seperti ini dirasakan susah, cukuplah memastikan kemudahan surau ada di tempat tumpuan awam.





Luahan,
(ANAK JATI SABAH)

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes