05 July 2011

Berjalan Menghubungkan Silaturrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi...Wabarakatuh...

Apa idea kalian kalau diajak berjalan..?

Best bukan?


Sebelum itu, setkan pemikiran untuk menjadikan perjalanan anda tidak sia-sia..


Pertama: Betulkan Niat.


Dalam Surah Al-An'am Ayat11:


"Katakanlah (wahai Muhammad): Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu."

Kita disuruh untuk berjalan dan melihat memuhasabah..jelas sekali kita bukan disuruh berjalan untuk enjoy...Walaupun ada istilah melancong..mereleasekan tension, tapi..Bukan itu sebenarkanya tujuan kita berjalan mengembara. Bahkan, untuk melihat..Kebesaran ALAh di dalam kehidupan insan-insan lain yang mengalami kehidupan yang sama, bernyawa namun ujian yang berlainan dengan kita..




Kedua: Wujudkan Suasana Ukhuwah.


Perjalanan yang mungkin jarang-jarang dibuat , adalah lebih elok jika kita akan meninggalkan sesuatu pengalaman manis untuk dikenang dan menjadi kekuatan ketika bersedih dilanda duka nestapa. Namun, ikatan yang dibina biarlah kerana ALLAH s.w.t.


Ketiga: Hubungan Jangka Panjang


Kita mungkin kembali lagi ke sini, mungkin tidak..Tapi, alangkah baiknya bila kita kembali lagi, kita disambut hangat oleh orang-orang di sini, yakni orang yang kita sudah nyatakan persaudaraan seislam dan mungkin aplikasi mudahnya, keluarga angkat..=)..


Bayangkan, kita tiba-tiba merasa banyak waktu untuk berjalan ke lokasi-lokasi pengembaraan kita dulu-dulu..kita bawa sekali anak isteri/suami..bertambah lagi umat Nabi Muhammad yang berkasih sayang..Ingat dalam surah Al-Hujarat 13 :


"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."

Yang penting pastikan ukhuwah tu membawa kepada kecintaan kepada dakwah semakin kukuh...=)
Subhanallah..

Okey, setakat ini dulu perkongsian ana sebagai pengembara kali ini..Mungkin esok lusa ada orang lain akan berkongsi. Kita alu-alukan..Sesiapa yang mahu menyedekahkan post entri ke blog FAMILY-MARSIS..Ayoh, berlomba-lomba menghantar artikel ke blog ini..hubungi ana ya..ziemmah@gmail.com..

Salam Ukhuwah Fillah..^^



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes