09 January 2013

Tazkirah Malam Cinta Rasul

Bismillahirrahmanirrahiim..

Assalamualaikum, terpanggil untuk berkongsi dengan sahabat MARSISian semua dan pengunjung blog ini..tentang tema kita bulan Dzulhijjah ini..Iaitu sambutan maulidurrasul..9 Jan 2013..

Apa yang menarik?

Majlis Malam Cinta Rasul ini dianjurkan oleh beberapa badan kerajaan dan syarikat yang bukan alang-alang kata orang Sabah. Yang paling best, dirakam oleh TV Al-Hijrah. Dihadiri oleh Tim Perdana Menteri, Tan Sri Muhidin Yasin..JAKIM, JAWI, dsbg..

Kami , yakni saya dan sahabat bertolak ke sana sebelum Maghrib kerana takut terperangkap dalam kesesakan jalan..Maklumlah hari bekerja ni sesak banyak..

Kami lepak di surau stadium, eh lupa..program ini buat di Stadium Badminton Cheras..So, dalam pukul 9 mlm baru kami masuk, dewan dah gemuruh dengan suara pukulan gendang dan kompang dan suara berselawat..mengumumkan ketibaan Syeikh Abd Al Qadir As Seghaf.. semua hadirin berdiri..

beberapa minit berselawat, Syeikh pun da naik pentas bersama Habib Ali, semua duduk. MC majlis mengambil peranan..Bla bla ..bla..

Mula la berqasidah..nak katanya, majlis malam ni dipenuhi dalam masa dua jam setengah dengan qasidah..Panjang juga tu..^^..tapi tak terasa sebab, mood para hadirin adalah berzikir dan berselawat!

30 minit sebelum tamat, Habib ali memberi tazkirah..yang ni nak kongsi...sangat2..

Habib Ali memberikan kata-kata nasihat yang paling indah seumur hidup..Manakan tidak, melalui tazkirah tu, saya baru sedar bahawa kehadiran ke majlis zikir begitu adalah kerana terpilih oleh ALLAH dengan RahmatNya..Allah nak bersihkan diri kita dari dosa-dosa kita sebelum ni..Alhamdulillah..sayu dengar tentang hakikat ni..

keduanya, dia menceritakan kenapa Allah tak pernah panggil nama Nabi s.a.w dengan panggilan namanya secara terus dalam al-Quran sebagaimana dipanggilnya para anbiya' selain baginda..kerana..rupanya nama Rasulullah s.a.w ini agung ..dan nak tahu namanya diletakkan di mana?seiring dengan nama ALLAH dalam syahadah..Allah..

Biasanya kita puji orang yang kita puja, dan orang itu akan teruja, tapi ini orang yang kita puja tidak teruja kita pula yang teruja. Sedangkan kita tidak boleh menguku had kecintaan Nabi s.a.w ini..dikisahkan dalam riwayat Saidatina Aisyah Rdhiallahu 'anha..setiap malam Nabi s.a.w akan bertahajud dan menangis sepanjang tahajjud . Lantai masah, peha basah..Lalu Ummul Mukminin bertanya, kenapa berbuat seperti itu sedangkan Nabi s.a.w adalah maksum tidak berdosa, di ampunkan dosanya yang lalu dan akan datang, baginda menjawab , ' Bukankah aku ini hamba yang bersyukur? , kemudian baginda berdoa untuk Saidatina Aisyah r.a. tadi agar diampunkan dosanya yang dahulu, sekarang dan akan datang pada hayatnya. Saidatina Aisyah r.a merasa sangat teruja. Baginda lantas bertanya, ' Apakah kamu teruja wahai Aisyah?', Jawab nya..,'mestilah Ya Rasulullah..sebab saya telah didoakan keampunan dosa sepanjang hayat..!', jika kamu nak tahu, itulah doa ku untuk ummatku setiap malam..Allah..

Ha......nak bagitahunya, part ini..ramai hadirin yang sebak dan menangis..penuh syadu ayat tersebut, sangat mengharukan ..

Kecintaan nabi terhadap umatnya tidak dapat dibilang kerana Baginda amat menyayangi umatnya melebihi diri sendiri. Ketika peristiwa Taif, baginda melarang malaikat untuk menghempapkan penduduk Taif gunung uhud kerana mereka kata baginda, mungkin  akan ada dari keturunan mereka akan beriman! Dan benar, selepas beberapa lama, datang kabilah dari Taif berbaiah dengan Nabi s.a.w dan menyatakan keimanan. Allahu akbar..

Baginda menyayangi umatnya ketika nyawa dikandung badan, ketika dalam sakaratulmaut, ketika alam barzakh, dan ketika di padang mahsyar..Kata Baginda yang mafhumnya, 'carilah aku di tiga tempat ( tiian sirat, timbangan mizan, dan Telaga Al-Kauthar) yang mana di sana aku pasti akan ada untuk memberikan syafaat kepada umatku..'..

Ketika umatnya ada yang terhumban ke dalam neraka, baginda akan mengeluarkan umatnya dengan syafaatnya..

Tinggal lagi ..kita umat Baginda..berapa kali kita ingat akan Baginda ?
Selawat kita berapa kerat sehari?
Sunnah Baginda kita tahu dan amal x?

Tak nak banyak cakap..cukuplah soalan ini mengakhiri tulisan ini. Sebagai cetusan, sebagai muhasabah. Susahnya nak cari masa untuk berkenalan dengan Nabi s.a.w, kita terlalu banyak urusan duniawi yang sedikitpun takkan bagi syafaat dengan kita.

Seruan saya, jika ada majlis-majlis zikir seperti ini..datanglah ..kerana ia majlis agung yang jika didoakan padanya oleh para Habaib yang berkat, di aminkan oleh malaikat yang menaungi majlis ILMU ,dan Rahmat Allah terpalit pada yang hadir..Allahu ta'ala A'lam..

Sekian,

Exco Pembangunan Modal Insan

Kalau ada yang terhumban ke neraka(

1 comments:

be a better muslim said...

saya suka tulisan ini. Terima kasih atas perkongsian sihat. Saya kongsi dalam blog saya ya.

teruskan..teruskann..semoga blog ni terus sihat dan bugar :)

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes