18 November 2009

Perginya Mujahidah muda..semoga roh mu dicucuri Allah.



Alhamdulillah selamat sampai dr Pasir Gudang jam 5.30 pagi tadi.Walaupun tidak berkesempatan menatap dan mengiringi jenazah ke kuburan, ziarah kami dapat mempersembahkan rasa cinta dan ukhwah buat Almarhumah Nurul Zalikah disemadian.. hanya doa menjadi iringan.rasanya sahabat-sahabat dari KL hampir kesemuanya tidak berkesempatan dan tiba lewat ke rumah bapa saudaranya di Pasir Gudang..ibu bapa almarhumah tiada disisi kerana sedang menunaikan fardu haji di Makah yang baru bertolak pd Isnin lalu,9/11/09. .

Almarhumah merupakan pelajar Universiti MAlaya Al Quran & Al Hadith (anak murid Ust Anuar Ridwan), Timb.Bendahari Agung PMAPIUM 2002/2003 (Nilam Puri), TKP Siyasah PMIUM sesi 2005/2006..Begitu juga sangat aktif dalam IPIJ, GAMIS, Nisa' dan Muslimat. Cuma kesihatannya agak terbatas kerana didapati positif kanser tahap 2 hodgkin lymphoma sebaik tamat pengajian di APIUM 2007. Sejak itu beliau terpaksa berulang kali menjalani kimoterapi dan menetap di rumahnya di Johor Bahru. Semangat beliau yang kuat melawan penderitaan didepan beliau tidak menghalang beliau mengajar di sebuah kolej komuniti di Pasir Gudang..


Zalikah memang seorang yang cekal dan sangat positif ( http://zalikah. blogspot. com/). Tulisannya menggambarkan ketabahan beliau menahan kesakitan akibat derita yang ditanggungnya serta semangat juang & komitmen beliau bersama jemaah juga memang tidak dapat dinafikan.


Beliau dijumpai terjatuh dalam bilik air ketika sebahagian Muslimin menunaikan solat Jumaat semalam.. Zalikah tidak sedarkan diri dan berlaku pendarahan yang banyak..tepat jam 1.30 petang di hari Jumaat yang mulia...perginya insan yang sangat kita cintai dan hormati pengorbanan dan komitmen beliau bersama-sama menggerakkan usaha dakwah dan tarbiyah semenjak dari APIUM Nilam Puri hinggalah ke bumi uniperdana bersama PMIUM...rasa sebak silih berganti mengingatkan beliau yang tidak kenal erti penat lelah membawa momentum baru dalam gerakan muslimat di UM..


Jenazah selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Masai selepas solat Maghrib. Semoga Allah merahmati dan membalas keikhlasan Almarhumah Nurul Zalikah sepanjang kehidupan dengan amal soleh dan menanti Cinta Allah dan Rahmat-Nya di syurga, Insya Allah.. Moga kita mencontohi kesungguhan beliau...


"Usia muda bukan jaminan mati ditangguhkan. Persiapkan amal bekalan di hari kemudian..Semua akan kembali kepadanya.."




Catatan ingatan buat sahabat,
Al Marhumah Nurul Zalikah Md Zan
1984-2009


Oleh ;
(akhi karim abd rahim)

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes