02 November 2008

Sedikit Pesanan


Tidak lama beberapa hari lalu Sabah dikejutkan dengan ucaptama Tan Sri BERNARD DOMPOK yang berbau menghina Islam. Antara sedar atau tidak, ahli MARSIS sepatutnya mengambil tahu tentang hal ini. Persoalamnnya berapa ramai antara kita yang mengambil tahu dan kisah tentang hal ini?

maklumat lanjut di sini
http://suaragunung.blogspot.com/2008_10_01_archive.html#9214226842633587492


Massage dari seorang sahabat

Salam..
Pengupayaan kepada suatu sistem dan organisasi ampuh bagi menangani masalah pertembungan antara Islam dan Kristian adalah amat2 diperlukan.. espcially di dua buah tempat di Malaysia ini iaitu Sabah dan Swak..

Isu murtad yang bnyk berlaku dan salah faham masy islam itu sendiri sbnrnya perlu ditangani dengan seberapa segera tanpa mengharapkan agensi kerajaan yang kekadang amat mengecewakan..

Saya sendiri sudah naik lemas dengan bbrp agensi dakwah (kerajaan) yg hanya bertindak seputar program semata tapi tiada daya usaha praktikal yang meyakinkan..

Pengalaman ketika turun naik di pjbt agama ketika zaman matrik asbab menguruskan soal kebajikan bbrp org sahabat baru sungguh memilukan. Bkn shj layanan yang tidak seberapa, malah mrk memandang soal2 ini dgn hanya sebelah mata. Sampailah satu ketika saya berjanji dgn diri utk mengusahakan suatu NGO yg lebih baik tanpa menghrpkn mrk2 yg mmg tdk boleh dihrp..

Teras kepada ajakan ini sudah saya mulai dgn mcdgkn kpd pimpinan MARSISS agar ia dimulakan di peringkat kampus dgn mjadikan MARSISS sbg medan jua buat shbt2 saudara baru dan bukannya hanya utk glgn 'eksklusif' sprt kita..

Maknanya, marsiss perlu menilai jg soal survival dakwah utk non-muslim bersama skuad2 saudara baru yg mmg ramai skg ini tgh menuntut di IPTA mahupun IPTS.. MArsiss boleh menjadi wasilah buat mrk dan pd ms yg sama shbt2 'eksklusif' dlm marsiss dpt terdorong dgn sendirinya utk berdakwah pd lapangan ini..
Generasi MARSIS perlu lebih peka terhadap apa yang berlaku dengan keadaan sekeliling terutamanya yang melibatkan perjuangan dan jihad kita.

Salam Perjuangan dan Salam Imtihan..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes