10 November 2009

Montoku & Lihing, Ancaman Remaja Islam di SABAH

Salam alayk.. "Montoku & Lihing, Ancaman Remaja Islam". Itulah tajuk entri yang menghiasi blog penulis kali ini. Bagi suku kaum Kadazan Dusun non Muslim di Sabah, montoku dan lihing merupaka sesuatu hidangan yg penting terutama apabila ada majlis-majis keramaian ataupun perayaan. Kedua-duanya merupakan sejenis minuman yang memabukkan dan termasuk di dalam ketegori 'ARAK'.

Lihing, minuman memabukkan


Dalam kehidupan yang berbilang kaum di Sabah ini, montoku dan lihing tidak menjadi masalah bagi umat Islam kerana ia fenomena biasa untuk menghormati adat dan budaya masyarakat setempat khususnya kaum kadazan dusun selagi ia dalam kawalan. Namun, apa yang perlu dikhuatirkan di sini apabila terdapatnya kedai-kedai runcit yang menjual montoku dan lihing secara terbuka. Hal ini perlu kita lihat secara serius kerana penjualan barang-barang memabukkan seperti arak memerlukan lesen dan tidak boleh dijual sewenang-wenangnya.

Penjualan montoku dan lihing tanpa kita sedari memberi ancaman kepada remaja Islam. Seperti yang kita ketahui, dalam usia remaja inilah merupakan laluan sukar bagi seseorang individu kerana terdedahnya kepada gejala-gejala sosial yang merumitkan.
Penulis pernah melalui sebuah kedai runcit yang menjual montoku dan lihing secara terbuka, apa yang menyedihkan adalah diantara pelanggan yang membeli minuman ini adalah 4 orang pelajar sekolah menengah yang lengkap beruniform dan berbeg. Ini satu perkara yang serius!

 Tambah-tambahan lagi, pelajar berkenaan dari riak mukanya beragama Islam. Apabila penulis mendatangi mereka, mereka dengan pantas menyembunyikan botol minuman tersebut ke dalam beg.


Gejala ini kian menular dan mengancam remaja Islam khususnya di bumi Sabah. Cuba kita fikirkan, jika perkara ini berlaku di kawasan bandar, macam mana pula dengan remaja yang tinggal di kawasan luar bandar? adakah mereka lebih teruk dari ini?

p/s: Semoga pihak yang berwajib dapat mengambil tindakan dalam membendung penjualan minuman memabukkan ini. Sesungguhnya arak adalah raja kejahatan.!!

sumber artikel : Saudara ZulZaim

1 comments:

Anonymous said...

kenapa menyalahkan minuman yang memabukan sedangkan...orang yang membeli yang ingin membeli dan minum...pada saya itu bergantung kepada individu yang minum..minum minuman yang memabukan itu hanyalah satu amalan tradisi di sabah..tdk boleh di pertikaikan lagi..tapi yang soal budak sekolah membeli arak..itu adalah urusan ibubapa mereka dan memantau tingkah laku anak2 mereka..sama seperti budak2 sekolah yang terlibat dengan dadah..itu kurang pantauan ibubapa..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes