01 September 2012

SELAMAT DATANG !

     Assalamualaikum buat semua adinda dan sahabat yang kembali meneruskan pengajian dan pengembaraan pada semester kali ini.Ahlan wa sahlan juga saya ucapkan kepada semua mahasiswa dan mahasiswi baru Sabah yang berjaya meneruskan pengajian di institusi pengajian tinggi masing-masing.Nyata,usaha yang dilakukan dan cita-cita yang diimpikan semenjak sekolah lagi semakin bersinar dengan cemerlang. 

    Teringat saya kepada firman Allah yang bermaksud : “Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya ” – Surah Al-Baqarah,ayat 269 

    Ilmu ini adalah anugerah daripada Allah buat semua hambaNYA.Tambah-tambah lagi kepada yang beriman dan bertaqwa kepadaNya.Pencarian ilmu tidak terhad dalam bilik kuliyah sahaja atau dikampus.Ulama’ terdahulu lebih banyak bermusafir dan mencari sumber ilmu selain daripada pengajian utama.Kita adalah musafir yang berkelana atas tanah ini untuk mendapatkan ilmu yang bermanfaat bukan hanya kepada diri kita sendiri tetapi bernilai dan bermanfaat kepada yang lain juga.Islam sangat menuntut kita agar tidak berputus asa dalam mendapatkan rahmat dan maghfirah daripadaNya.Cara terbaik adalah dengan menjadikan ilmu sebagai usaha untuk menghampiri cinta Allah. 

    Sehubungan dengan itu,saya dan seluruh kepimpinan MARSIS Pusat sekali lagi mengalu-alukan kedatangan para musafir ilmu ke Semenanjung,Sarawak dan Luar Negara dengan harapan agar ilmu yang kita pelajari dapat dimanfaatkan untuk Islam di negeri kita nanti.Mudah-mudahan doa dan nasihat yang ibu bapa kita titipkan mengiringi kita sepanjang hayat dan kesempatan yang diberikan kepada kita. 

    Akhir kalam,sekali lagi “ Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum ” dan tidak terlewat untuk mengucapkan “ Selamat Hari Raya Aidilfitri.Maaf Zahir dan Batin ” kepada semua mahasiswa samada baru mahupun yang lama.Bersama kita meneruskan misi perjuangan Rasulullah agar menjadikan ilmu sebagai saham akhirat yang bernilai disisi Allah.Insya’ Allah. Wassalam.

Siti Rosinah, 
Timbalan Presiden MARSIS.

2 comments:

Naturemujahid said...

Bismillah Alhamdulillah....

Syukran... bersama kita menimba ilmu untuk mencari
redhaNYA.... insyaAllah....

Cincinnati Professional Organizer said...

This was lovely thanks for sharing this

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes